مرکز آموزش عالی علامه طباطبایی سبزوار

ایران قوی تنها با معلم قوی به وجود می آید

به نقل از پایگاه خبری وزارت آموزش و پرورش: 

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، رضامراد صحرایی در این مراسم، ضمن تبریک روز معلم گفت: معلم نامیرا است چرا که او اول هر مهر در نسل جدیدی تکثیر می‌شود و آن نسل به نوبه خود رشد می‌کند و در نسل دیگری ادامه می‌یابد.

صحرایی با اشاره به مثلت محتوا، روش تدریس و ارزیابی گفت: به قدری مطالب درباره نحوه تولید محتوا، روش‌های تدریس و شیوه‌های ارزیابی وجود دارد که برای هر یک از این سه، دوره‌های دکترا یا پسادکترا ایجاد شده است؛ اما جان کلام در هر سه این موارد نگاه به آینده است.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش به مثلث مؤلف، معلم و محصل اشاره کرد و اظهار داشت: هر وقت رابطه سه راس این مثلث رابطة فرایندی باشد نتیجه‌اش نگاه به آینده می‌شود و کار هرکسی که برای آینده تلاش می‌کند همواره تازه خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: اگر معلم خوب باشد با بدترین کتاب و نظام ارزیابی نیزنتیجه مطلوب به دست خواهد آمد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان با بیان این که معلم روح آموزش و پرورش است، تأکید کرد: اگر معلم شاد و بانشاط باشد کل ساختار شاد و بانشاط خواهد بود.

وی با اشاره به سه موضوع تربیت معلم، تعلیم معلم و تأمین معلم تصریح کرد: آن چه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر آن تکیه دارد تربیت معلم است.

صحرایی با ذکر این که هویت معلم ساختنی و اکتسابی است، گفت: در محیط تربیت معلم است که شخصیت معلمان شکل می‌گیرد.

وی با اشاره به کاهش زیرساخت‌های تربیت معلم نسبت به دهه هفتاد توضیح داد: در دهه هفتاد با جمعیتی کمتر از جمعیت فعلی۵۲۱ مرکز تربیت معلم در کشور وجود داشت، اما هم اکنون از این تعداد تنها ۹۸ مرکز به دانشگاه فرهنگیان اختصاص داده شده است و بقیه مراکز حتماً باید به دانشگاه برگردانده شود.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با ذکر این که نیاز به معلم بسیار بیشتر از ظرفیت فعلی دانشگاه فرهنگیان است، بیان کرد: در حال حاضر دو راه‌کار پیش رو داریم که یکی استخدام و دیگری استفاده از شیوه تعلیم معلم است.

وی با اعلام این که از امسال برای اولین بار در ایران دانشگاه فرهنگیان در ۵ رشته ریاضی، فیزیک، شیمی، زیست شناسی وآموزش کودکان با نیازهای ویژه با دانشگاه‌های معتبر دیگر به صورت دومدرکی دانشجو تربیت خواهد کرد، تصریح کرد: شیوه کار به این صورت خواهد بود که دانشجویان دروس موضوعی را در دانشگاه‌های دیگر می‌خوانند و دروس محتوایی را در دانشگاه فرهنگیان می‌گذرانند و در نهایت مدرک خود را از هر دو دانشگاه دریافت می‌کنند.

صحرایی با اشاره به این که راه اندازی رشته دوره کارشناسی ارشد حرفه‌ای معلمی کار دیگری است که در آینده انجام خواهد گرفت، افزود: بر اساس آن در۲۱ رشته، دانشجوی کارشناسی ارشد حرفه‌ای معلمی پذیرش خواهند شد که دانشجویان این دوره‌ها به جای پایان نامه، آموزش کاوی و تدریس کاوی خواهند داشت.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در جمع معلمان گفت: ایشان تأکید کردند که برخی آموزش و پرورش را کوچک انگاری کردند و اگر بخواهیم از گردنه‌های دشوار کشور به سوی پیشرفت حرکت کنیم راهی جز توجه به آموزش و پرورش نداریم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اعلام این‌که از سال ۱۴۰۳ کنکور اختصاصی تربیت معلم وجود خواهد داشت، بیان کرد: پذیرش بدون کنکور استعدادهای دانش آموزی برتر در سطح ملی، در تمام رشته‌ها از دیگر برنامه‌های آینده دانشگاه فرهنگیان است.

صحرایی با بیان این‌که موضوع صلاحیت حرفه‌ای معلمان به قانون تبدیل می‌شود،گفت: طرح مدارس وابسته به دانشگاه یکی از دیگر از برنامه‌های آینده دانشگاه فرهنگیان است که به موجب آن هر پردیس سه مدرسه خواهد داشت.

وی با اشاره به اهمیت درس کارورزی اعلام کرد: در آینده با کاهش دروس غیرضروری، تعداد واحدهای کارورزی دانشجو معلمان به۲۰ واحد خواهد رسید.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش تأکید کرد: ایران قوی فقط و فقط با معلم قوی درست می‌شود چرا که معلم قوی و مدرسه قوی گذرگاه عبور کشور از مشکلات است.

وی خطاب به دانشجومعلمان و معلمان گفت: شما یک تکلیف بزرگ دارید و آن این است که تا می‌توانید مسئولان خوبی برای آینده ایران تربیت کنید.

صحرایی تأکید کرد: جاده رسیدن به ایران قوی از کوچه تربیت معلم و خیابان آموزش وپرورش می‌گذرد.